Ett fjärde integrationsprojekt beviljat

Torsdag 11 april beviljade Leader Nordvästra Skaraborg två nya projekt. LAG-gruppen (styrelsen) är glada över att kunna stödja lokala utveckling, inte minst för att bidra till en förbättrad integration i området. Hittills har tre integrationsprojekt inom socialfonden fått stöd av LEADER och genom det nya projektet av Skara United kommer nu ett fjärde att startas upp .

Miljövänligt byggande för landsbygden

Går det att bedriva ett lantbruksföretag med fossilfria metoder? Den frågan vill Henrik Falck undersöka på sin gård i Götene kommun. Han har beviljats ett stöd för att uppföra ett pannrum till sin biokolsproduktion med hjälp av lokala material och timmer- och lerhusteknik.

Projektet syftar till att ta vara på en traditionell byggteknik, sprida kunskap och vara ett lokalt exempel på miljövänligt företagande på landsbygden.

Projektägare: Henrik Falck
Fond: Landsbygdsfonden ● Stödbelopp: 200 000 kr
Kontakt: chfalck@gmail.com

Tillsammans

Skara United arbetar ideellt för att ge utrikesfödda en meningsfull fritid och bättre förutsättningar att komma in i samhället genom delaktighet och stärkta språkkunskaper.

Matlagning, sykunskap och data är några av de aktiviteter som erbjuds i projektet. Aktiviteterna genomförs i nära samarbete med både infödda och nya svenskar och har på så sätt potential att öka förståelsen för varandras idéer och behov.

Projektägare: Skara United
Fond: Socialfonden ● Stödbelopp: 166 000 kr