Leader har beviljat nya projektstöd för lokal besöksmålsutveckling

Fredag 2 mars 2018 hade Leader Nordvästra Skaraborg LAG-möte på Campus Lidköping och prioriterade fyra projekt inom besöksmålsutveckling och ett projektstöd till företag med fokus på grönsaksodling. Totalt stödbelopp för dessa fem projekt är ca 2,5 miljoner och nu inväntas Jordbruksverkets formella beslut om projekten.

Husbilsdestinationen Mariestad

Aktörer inom besöksnäringen ska tillsammans med handeln, föreningar och kommunen utveckla Mariestad som husbilsdestination.
Projektet ska utveckla en gemensam marknadsplan för hur destinationen ska profilera sig och ta emot besökare. Projektet ska samordna nya och befintliga
aktiviteter för att skapa nya reseanledningar. I projektet vill man förlänga besökssäsongen för destinationen genom att bland annat utveckla vår- och höstevenemang.

Projektägare: Mariestads kommun
Fond: Landsbygdsfonden ● Stödbelopp: ca 900 000 kr
Kontakt: Maria Gustavsson, 0501-745139, maria.gustavsson@mariestad.se
Lotta Samuelsson, 0501-755856, lotta.samuelsson@mariestad.se

Med elcykel i underbara Gränsbygden och Tiveden

Besöksmålsaktörer i Högsåsen intill Tiveden ska som ett av de första områdena i Sverige utveckla elcykelturism genom att samordna paketlösningar där
besökarna kan cykla till aktiviteter och sevärdheter i området och däremellan bo och äta gott.

Projektägare: Högsåsen-Narven i Tiveden ekonomisk förening, Gullspång
Fond: Landsbygdsfonden ● Stödbelopp: ca 870 000 kr
Kontakt: Ulf Sandberg, 070-223 90 42, ulf.sandberg@hogsasenitiveden.se

Grönsaksodling på Rörsås i Mariestad

Jenny Johansson ska utveckla gårdens grönsaksodling på Rörsås utanför Mariestad och tillgängliggöra lokala grönsaker under längre perioder av året genom vinterodling.
I projektet ska distributionslösningar av grönsaker testas. Jenny vill också inspirera fler att tillaga mer och varierade grönsaker till middagsbordet.

Projektägare: Jenny Johansson
Fond: Landsbygdsfonden ● Stödbelopp 124 000 kr
Kontakt: 0706-566230, jas.johansson@live.se

Skärgårdsriket Torsö

Aktörer inom besöksmålsnäringen på Torsö fick 2016 beslut om stöd av Nordvästra Skaraborg till en förstudie för att kartlägga utvecklingspotential
och bemöta behov hos besökare. Resultatet har fått en handlingsplan och ska nu genomföras i projektet ”Skärgårdsriket Torsö”. I samverkan mellan företag,
föreningar och Skara Stift ska man tillgängliggöra vandring- och cykelleder och skapa nya aktiviteter och paketupplevelser utifrån öarna Torsö, Brommö, Dillö och Djurö.

Projektägare: Laxhall Ny restaurang AB
Fond: Landsbygdsfonden ● Stödbelopp: ca 440 000 kr
Kontakt: Johanna Ekekrantz, 0730223136, johanna.ekekrantz@hushallningsallskapet.se

Naturkraft Tumleberg (förstudie)

Tumlebergs bygdegårdsförening har fått stöd till en förstudie för att utforska platsens förutsättningar att utveckla ett besöksmål med aktiviteter i naturen som reseanledning.
Föreningen vill skapa verksamhetsutveckling och skapa ökad företagsamhet hos befintliga aktörer och genom nya samarbeten för att stärka den lokala ekonomin.

Projektägare: Tumlebergs bygdegårdsförening, Vara
Fond: Landsbygdsfonden ● Stödbelopp: ca 235 000 kr